Isnin, 10 Ogos 2015

MASA UNTUK MENYELAMATKAN ROHINGYA


Foto Hasanuddin Md Isa.Rohingya (Rohinga/Rowengyah) bermaksud “yang dikasihi” atau “yang penyayang”. Perkataan ini berkaitan rapat dengan keberanian yakni keberanian perwira-perwira Islam (India-Muslim, Afghan dan Turki) yang berkhidmat dengan raja-raja Arakan pada pertengahan abad ke-15 hingga abad ke-18.

Bahasa yang digunakan adalah campuran bahasa Arab, Benggala, Urdu dan Arakan. Namun hari ini bahasa Arakan Burma merupakan bahasa utama yang digunakan oleh masyarakat.
Asal usul masyarakat Rohingya merupakan kacukan daripada berbagai-bagai bangsa seperti Arab, Parsi, kelompok India (seperti Afghanistan) dan orang Benggala dan Chittagong.

Seawal abad ke-8 Masihi, Arakan telah didatangi oleh peniaga dan pedagang Arab yang menyebar agama Islam. Terdapat perkahwinan antara mereka yang menetap di Arakan dengan penduduk tempatan. Lama kelamaan ini menyebabkan kesukaran membezakan Rohingya “lama” dengan yang “baru”.
Pada tahun 1942, sukar dianggap sebagai orang Rohingya asal kerana mereka tidak mempunyai ciri-ciri budaya yang tepat. Kelompok masyarakat Rohingya diasimilasikan dari segi bahasa, pakaian dan juga adat resam. Mereka menggunakan bahasa Burman dan menggunakan nama Myanmar. Namun mereka tetap beragama Islam walaupun telah bercampur aduk dengan kepercayaan tempatan.

Masalah etnik di Myanmar dikatakan bermula pada tahun 1920-an dan 1930-an iaitu pada pada zaman kemelesetan ekonomi yang melanda Myanmar. Orang Rohingya menguasai bidang peruncitan dan perdagangan dan merupakan sumbangan terbesar dalam ekonomi Mymar.

Kebanjiran pelarian Rohingya ke Malaysia bermula apabila berlakunya pertumpahan darah pada tahun 2012 antara penduduk Muslim Rohingya dengan penduduk tempatan beragama Buddha di Wilayah Rakhine.

Sehingga tahun 2014, lebih 30,000 warga Rohingya yang didaftarkan di Malaysia yang mendapat status pelarian daripada Suruhanjaya Tinggi Pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHCR). Namun sebenarnya Malaysia kini menghadapi kebanjiran pelarian asing yang jumlahnya mencapai 150,000 orang, majoriti daripadanya adalah pelarian Rohingya dari Myanmar. Menurut sumber UNHCR lagi, ada juga lebih 20,000 pelarian Rohingya di Malaysia yang belum didaftarkan. Dengan status mereka ketiadaan warganegara, agak sukar untuk mereka memperoleh bantuan pendidikan dan kesihatan yang sempurna. 

Kebanyakan pelarian Rohingya ini tidak dihantar ke negara ketiga kerana mereka ini beragama Islam. Namun kehadiran mereka di Malaysia terpaksa ditanggung oleh kerajaan Malaysia.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan