Isnin, 15 Ogos 2011

NOVEL MEREKA YANG TERTEWAS

Saya tidak menjangka novel ini diangkat sebagai teks sastera yang diperaku kekuatannya.  Cerita yang digarap agak biasa-biasa sahaja. Cuma oleh world view Islam yang ditampilkan, novel ini dianggap sangat bagus pada sekitar tahun-tahun 1990-an.




















Novel ini mula ditulis pada penghujung tahun 1986.  Pada tahun 1987, saya menghantar novel ini ke DBP untuk tujuan pertandingan ' Sayembara Penulisan Novel Berunsur Islam ' anjuran DBP dan Yayasan Pelajaran Islam.  Al-hamdulillah, novel ini berjaya dinobatkan sebagai  pemenang hadiah sagu hati. Pada tahun 1991 - 2001, novel ini dijadikan teks Kesusastraan Melayu Bagi Mata Pelajaran   Sastera  peringkat Sijil Pelajaran Malaysia.

3 ulasan:

  1. Saya aliran sastera form 5 tahun 1996. Novel ni jadi kenangan terindah dalam setiap jiwa student aliran sastera

    BalasPadam
  2. Saya salah seorang pembaca novel ini pada tahun 1993 semasa di tingkatan 4. Selepas itu saya beli pula MYT ke-2 yang lebih tebal.

    BalasPadam