Rabu, 28 Mac 2018

MENCARI KEREDHAAN-NYA



          Sahabat,
         
          Aku berbicara ini bukan kerana aku yang terbijak. Bukan. Ini Cuma bicara untuk sama-sama kita merenung segala kelemahan diri dan kembali mensyukuri segala pemberian-Nya.

          Sesungguhnya dalam hatimU, Sahabat  terdapat sebuah robekan yang tidak mungkin dapat dijahit kecuali dengan membawa hati itu  kepada Allah s.w.t. Di dalamnya juga ada sebuah keterasingan yang tak mampu diubati kecuali dengan menyendiri bersama Allah. Di situ juga ada seraut kesedihan yang tidak akan mampu diseka kecuali dengan kebahagiaan yang tumbuh kerana mengenal Allah dan ketelusan berinteraksi dengan-Nya.

          Di dalam hatimu juga terdapat sebuah kegelisahan yang tidak mampu ditenangkan kecuali dengan 
berhimpun kerana Allah dan pergi meninggalkan kegelisahan itu menuju Allah. Di dalam hatimu, juga terdapat gejolak api yang tidak mampu dipadamkan kecuali oleh keredhaan akan perintah, larangan, dan keputusan Allah, yang diiringi dengan ketabahan dan kesabaran sampai tiba saat perjumpaan dengan-Nya.

          Ketika orang lain bergantung pengharapan  pada dunia, gantunglah pengharapan dirimu, sahabatku hanya kepada Allah. Di situ engkau berdiri dan di situ engkau menadah tangan.  Hatimu  cuma tumpah menyayangi Penciptamu. Ketika orang lain berasa gumbira dengan dunia, jadikanlah dirimu gumbira kerana Allah. Ketika orang lain berasa bahagia dengan kekasih–kekasih mereka, jadilah dirimu merasa bahagia dalam belaian kasih  Allah. Dan ketika orang lain pergi mengadap raja–raja dan para pembesar mereka untuk mengais harta dan mencintai mereka, jadikanlah dirimu betul–betul mencintai Allah, menerima takdir-Nya dengan redha.
          Dalam kehidupan yang payah ini, renangi laut cabaran dengan ketabahan hatimu.  Hidup tidak senantiasa disapa ria.  Sesekali duka menimpa.  Kau dan aku adalah hamba yang melata yang dilepaskan ke dunia untuk meminta kasih belas Allah.  Seperti seorang fakir meminta dikasihani;  jangan pernah berputus asa untuk teguh menunggu gerbang, meskipun engkau terusir. Jangan pernah berhenti untuk memohon ampunan meskipun engkau tertolak. Begitu gerbang telah terbuka, segeralah masuk selayaknya seorang tamu yang tak diundang. Kemudian, tadahlah tanganmu di gerbang dan segeralah berkata, ‘Tolonglah, saya adalah orang miskin. bersedekahlah untuk saya….!
          Di sana sahabat ada pengajian di masjid .  Pergilah bersimpuh bersama-sama para jemaah.  Teruslah bersama orang–orang yang rajin membaca dan merenungi Al–Quran. Sungguh, kata–kata pengajaran daripada pengajian itu apabila tiba di dalam hati berubah menjadi nyawa, sehingga hati pun menjadi hidup,  wajah menjadi ceria dan pergerakanmu cekas pantas menguruskan kehidupan.

          Demi Allah, sahabat.  Katakan dengan jujur, bilakah kali terakhir kamu berasa khusyu’ dalam solatmu mengadap Allah?  Bilakah terakhir kali kamu bersujud memohon kepada Allah agar kemanisan rasa khusyu’ ini tidak pernah akan berakhir?


Ya Allah.
Kami merintih merayu pada-Mu.
Dengarilah rintihan hati kami.
kami lemah ya Allah, maka kuatkanlah kami dalam redha-Mu.
kami hina ya Allah, muliakanlah kami di sisi-Mu..
kami miskin ya Allah, kayakanlah kami dalam redha-Mu.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan